Peter Dovjak, Ulrike Sommeregger, Ronald Otto, Regina E Roller, Birgit Böhmdorfer, Bernhard Iglseder, Ursula Benvenuti-Falger, Monika Lechleitner, Markus Gosch
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Peter Dovjak: Abteilung für Akutgeriatrie/Remobilisation, Landeskrankenhaus Gmunden, Gmunden, Austria.
Ulrike Sommeregger: Abteilung für Akutgeriatrie, Krankenhaus Hietzing mit Neurologischem Zentrum Rosenhügel, Wien, Austria.
Ronald Otto: Universitätsklinik für Innere Medizin, Medizinische Universität Graz, Graz, Austria.
Regina E Roller: Universitätsklinik für Innere Medizin, Medizinische Universität Graz, Graz, Austria.
Birgit Böhmdorfer: Anstaltsapotheke, Krankenhaus Hietzing mit Neurologischem Zentrum Rosenhügel, Wien, Austria.
Bernhard Iglseder: Universitätsklinik für Geriatrie, Paracelsus Medizinische Privatuniversität, Salzburg, Austria.
Ursula Benvenuti-Falger: Abteilung für Innere Medizin und Akutgeriatrie, Landeskrankenhaus Hochzirl, Zirl, Austria.
Monika Lechleitner: Abteilung für Innere Medizin und Akutgeriatrie, Landeskrankenhaus Hochzirl, Zirl, Austria.
Markus Gosch: Abteilung für Innere Medizin und Akutgeriatrie, Landeskrankenhaus Hochzirl, Zirl, Austria. markus.gosch@tilak.at.
Quality improvement in cardiology over the past decade focused on management of acute coronary syndrome with invasive and innovative medical therapies, optimizing treatment of congestive heart failure and the development of repair procedures in valvular heart disease. On the other hand cardiologist and the attendant physicians are confronted with changes in the characteristics of patients in the light of demographic facts. Comorbidity and polypharmacy raise the need for clear concepts. Therapeutic and diagnostic tools of geriatric medicine may help in that context.
References
Am Heart J. 2009 May;157(5):825-6
[PMID: 19376307]
Ann N Y Acad Sci. 2004 Jun;1019:106-10
[PMID: 15247001]